1917

IN 1917 KRIJGT SCHEEPSWERF H. APPELO & ZN DE OPDRACHT TOT DE BOUW VAN DE DRIEMASTSCHOENER OOSTERSCHELDE.

De eerste wereldoorlog brengt enorme risico’s, maar ook grote kansen met zich mee en een spectaculaire tijd breekt aan in de Nederlandse scheepsbouw en zeescheepvaart. Vele schepen gaan op zee verloren en om het risico te beperken investeren reders in kleinere schepen. De almaar stijgende brandstofkosten leiden tot de – voorlopig- laatste opleving van de vrachtvaart onder zeil. De OOSTERSCHELDE is een van de ruim 500 driemastschoeners die in die tijd onder Nederlandse vlag gebouwd worden.

1917

De OOSTERSCHELDE is het eerste zeeschip dat op de werf Appelo & Zn wordt gebouwd. De Rotterdamse rederij H.A.A.S koopt het op dat moment nog in aanbouw zijnde schip van opdrachtgever Mulder.

1921

De opleving van de economie is van korte duur en rederij H.A.A.S raakt in financiële problemen. De OOSTERSCHELDE wordt opgelegd aan de Boompjes in Rotterdam en verkocht aan de Groninger kapitein Warnder Kramer.

1939

De OOSTERSCHELDE wordt verkocht naar het buitenland. In haar Deense en Zweedse jaren vaart het schip voornamelijk op de Oostzee.

De Deense eigenaren op het eiland Aerø noemen hun nieuwe schip FUGLEN II. Er is volop lading en het schip verdient in de Oostzeevaart aardig haar kostje. Ze begint ondanks haar nieuwe motor op de duur ook voor de Deense kustvaart te verouderen en in 1954 wordt de OOSTERSCHELDE opnieuw verkocht en komt ze onder Zweedse vlag. Het schip wordt in de nieuwe thuishaven Skarhamn omgebouwd tot moderne coaster en vaart tot 1988 vracht onder de naam SYLVAN.

1939

Denemarken is neutraal in de tweede wereldoorlog en de FUGLEN II doet goede zaken voor haar eigenaren.

1943

De FUGLEN II loopt op een magnetische zeemijn en het schip kan maar ternauwernood drijvend worden gehouden. Ze wordt naar de haven gesleept maar bij aankomst staat het water al op het achterdek.

1962

De Zweedse eigenaar Sam Petterson besluit de inmiddels tot SYLVAN omgedoopte OOSTERSCHELDE ingrijpend te moderniseren en om te bouwen tot moderne coaster

1988

De OOSTERSCHELDE gaat na ruim 70 jaar uit de vaart als vrachtschip en keert terug naar Nederland.

1988

Dick van Andel koopt de OOSTERSCHELDE. De stichting wordt opgericht om fondsen te werven en Dick zelf zal de leiding van de rederij en de restauratie op zich nemen.

Met financiële steun van het Rotterdamse bedrijfsleven en vele fondsen en particulieren wordt de restauratie een enorm succes. Nooit eerder werd in Nederland een dergelijk groot schip gerestaureerd. De OOSTERSCHELDE komt in 1992 weer in de vaart en mag als eerste zeilschip in Nederland wereldwijd met gasten varen. Sindsdien wordt de OOSTERSCHELDE ingezet als varend ambassadeur voor Rotterdam en Nederland. Op haar reizen bezocht ze inmiddels meer dan 50 landen op 5 continenten en zeilde ze meerdere keren rond de wereld. Inmiddels is de OOSTERSCHELDE erkend als monument.

1992

Op 26 augustus stelt H.K.H. Prinses Margriet het schip weer in bedrijf.

1997

De OOSTERSCHELDE bezoekt Japan en Antarctica tijdens haar reis rond de wereld en zeilt als eerste Nederlandse koopvaardijschip sinds 1911 weer rond Kaap Hoorn.

2017

In de Leuvehaven te Rotterdam viert de Oosterschelde haar 100ste verjaardag.